Het zou mooi zijn als je in Italië geen belasting hoefde te betalen, maar helaas… ook daar ontkom je er niet aan. En wij, van Kattenberg Verhuizingen, kunnen het jammer genoeg ook niet leuker maken, alleen misschien wel een beetje makkelijker, want wij kunnen je vertellen wat handig is om te weten over het Italiaanse belastingsysteem, zodat je weet wat je wel en niet moet doen als het gaat om het betalen van de Italiaanse belastingen.
IRPEF (inkomstenbelasting)
Met deze belasting krijg je te maken als je in Italië werkt. Het belastingstelsel is progressief, wat er simpelweg op neerkomt dat de armeren in verhouding minder betalen dan de rijke mensen, en bestaat uit verschillende schijven, variërend van 23% tot 43%. De belastingtarieven in Italië zijn als volgt:
VAN | TOT | BELASTINGTARIEF |
€ 0 | € 15.000 | 23% |
€ 15.000 | € 28.000 | 27% |
€ 28.000 | € 55.000 | 38% |
€ 55.000 | € 75.000 | 41% |
€ 75.000 | – | 43% |
IRES (vennootschapsbelasting)
Deze belasting van 24%, die op basis van jaarrekeningen wordt berekend, geldt voor Italiaanse vennootschappen en de zogenaamde niet-ingezeten ondernemingen. Ze gaat eigenlijk altijd samen met de IRAP, een regionale belasting op productieve activiteiten.
IVA (btw)
Deze belasting voor de meeste producten en diensten is met 22% ietsje hoger dan in Nederland, maar net als hier kennen ze in Italië ook lagere tarieven voor bepaalde goederen of diensten. Op basisvoorzieningen als water, gas en elektriciteit wordt bijvoorbeeld slechts 10% geheven, zodat ze voor iedereen toegankelijk zijn. En voor onder meer voedingsmiddelen, medicijnen, boeken, kranten en sociale voorzieningen geldt een tarief van 4%.
IMU (onroerendgoedbelasting)
Dit is de belasting die je betaalt als je onroerend goed bezit, zoals een woning en bedrijfspand. Maar ze geldt, met uitzondering van luxewoningen als villa’s, landhuizen en kastelen, niet voor een hoofdverblijf. Dus deze belasting is niet van toepassing voor het huis waarin je staat ingeschreven en waar je dagelijks woont.
Regionale en gemeentelijke belastingen
Zoals in de meeste landen gebruikelijk is, is er in Italië ook sprake van een aantal regionale en gemeentelijke, die afhankelijk zijn vanwaar je woont. Je kunt dan denken aan de eerder genoemde IRAP en of de TARI (huisvuilbelasting).
Geen vermogensbelasting in Italië
En goed om te weten, de Italianen kennen geen vermogensbelasting. Wat kortgezegd betekent dat het belastingtechnisch gezien gunstig is om een tweede huis in Italië te hebben; in de praktijk komt het er namelijk op neer dat je pas belasting over je tweede huis gaat betalen als het langer dan vijf jaar in je bezit is.

Kattenberg helpt jou met verhuizen
Al ruim een eeuw zetten we ons als verhuisbedrijf in voor klanttevredenheid, hoogwaardige service, ambacht en echtheid. Hoewel er in 100 jaar enorm veel is veranderd, blijft onze kern dezelfde: vertrouwen opbouwen door uitmuntende kwaliteit te leveren en unieke, persoonlijke belevingen te creëren.
Valkuilen bij de belastingaangifte
Het Italiaanse belastingsysteem staat niet bepaald te boek als gemakkelijk; integendeel, het wordt veelal beschouwd als complex en uitgebreid, en een fout is bij de belastingaangifte dan ook snel gemaakt. Omdat zo veel mogelijk te voorkomen, hebben we de grootste valkuilen bij het doen van belasting voor je op een rij gezet.
- Inkomsten onjuist rapporteren – Vergissen is menselijk, maar in het geval van de belastingaangifte is het toch niet verstandig om iets te vergeten, want dat kan je duur komen te staan. Verzeker je er dus van dat je al je inkomsten inventariseert en vervolgens nauwkeurig aangeeft.
- Aftrekposten niet claimen – Italië kent heel wat belastingvoordelen en aftrekposten die het bedrag dat je uiteindelijk moet betalen kunnen verlagen. Er zijn gezinskortingen, een hypotheekrenteaftrek, een aftrekpost voor pensioenpremies en ook uitgaven aan energiebesparende verbeteringen aan je huis kunnen vaak afgetrokken worden. Dit wordt echter nogal eens vergeten. Laat jij niet een van hen zijn.
- Te laat aangifte doen – Evenals in Nederland staat er op het te laat indienen van de belastingaangifte een boete. Dus zorg ervoor dat je op tijd bent, wat meestal betekent dat je je aangifte moet indienen voor 31 juli van het daaropvolgende jaar.
Stappenplan voor de belastingaangifte
Goed, nu je weet wat je vooral níét moet doen, is het tijd om je te vertellen hoe je de belastingaangifte wél doet. Volg deze stappen en dan moet het lukken.
- Zoek alle benodigde documenten op – Een goed begin is het halve werk, dus voordat je een start maakt met het invullen van je belastingaangifte, kun je het beste alle benodigde documenten bij elkaar zoeken. Denk daarbij aan loonstrookjes en bonnetjes.
- Bereken welk inkomen belastbaar is – Oftewel: check van welke aftrekposten je allemaal gebruik kunt maken, zodat je weet over welk bedrag van je totale inkomen je uiteindelijk belasting moet betalen.
- Vul het belastingaangifteformulier in – Er zijn verschillende formulieren en welke je moet invullen is afhankelijk van je situatie. Als je hier moeite mee hebt, kun je ook altijd hulp vragen van iemand die hier verstand van heeft.
- Verstuur de aangifte – Zodra je alles naar waarheid hebt ingevuld, is het tijd om je aangifte te versturen en dan ben je bijna klaar. Nog maar één ding te doen…
- Betaal de verschuldigde belasting – Betaal ook daadwerkelijk de belasting die je de overheid verschuldigd bent.
Met Kattenberg Verhuizingen naar Italië verhuizen
Met deze kennis over de Italiaanse belastingen wordt een verhuizing naar Italië weer wat makkelijker, aangezien je nu beter weet hoe duur het is om in Italië te wonen. En misschien ben jij inmiddels zover dat je deze stap wilt zetten (dan is het ook goed om meer te weten over het Italiaanse onderwijssysteem). In dat geval ben je aan het juiste adres bij Kattenberg Verhuizingen, want omdat wij al jarenlang ervaring hebben als het gaat om verhuizingen naar dit mooie Zuid-Europese land kunnen wij je daar als de beste mee helpen. En niet alleen wat betreft het verhuizen van je spullen en alle andere services die we daarbij bieden, zoals het installeren van apparaten, je oude of nieuwe woning schoonmaken, spullen tijdelijk opslaan in onze opslagloods of dingen ophangen. We helpen je ook graag met alle regelzaken die erbij komen kijken en we kunnen je vragen beantwoorden en met je meedenken, als dat nodig is. Dus wat houdt je nog tegen? Neem contact met ons op en/of vraag vrijblijvend een offerte aan.