DH18 WV

Medewerker in Beeld – vakblad Verhuizen

21 september 2021

Wie is Wim
Geboren en getogen in Nunspeet, 57 jaar jong en sinds mijn 22ste getrouwd met Wilna. Samen hebben we 2 zonen, 2 schoondochters en 3 kleinzoontjes. Mijn werk heeft altijd een groot deel van mijn bezigheden in beslag genomen zeker in de jaren 90 toen er soms (te) weinig tijd voor het gezin en privé overbleef. Toch heeft Wilna altijd achter me gestaan en mijn beide zonen zitten nu in het internationaal transport nadat ze enkele jaren als chauffeur / verhuizer werkzaam waren bij Mondial Kattenberg Verhuizingen. Mijn gezin betekent veel voor me, zeker het genieten van onze kleinkinderen waarbij Wilna ook 2 dagen als oppas-oma actief is.
We zijn lid van een (protestantse) samenwerkingsgemeente waar we het goed naar onze zin hebben. Geloven doe je echter “niet in de kerk” maar moet je waarmaken in de praktijk van je leven, dus je werk en de omgang met collega’s en relaties.

Daarnaast noem ik mezelf een Bourgondische sporter waarbij ik me actief bezig houdt met MTB-en, racefietsen en hardlopen. Daar voel je wel dat de jaren gaan tellen. In september 2021 hoop ik me voor de vierde keer in te zetten voor Duchenne Heroes, het grootste MTB evenement dat vanuit Nederland georganiseerd wordt waarbij de opbrengst naar de ziekte van Duchenne gaat. Daarnaast is voetbal een hobby van me, niet actief maar meerdere jaren ben ik coach geweest van jeugdteams en daarna een paar jaar actief in zaalvoetbal, ook als coach. Daar is het actieve niet meer actueel op mijn rol als clubscheidsrechter na.

Mondial Kattenberg Verhuizingen
Langer dan dat ik met Wilna getrouwd ben, heb ik een samenlevingscontract met Mondial Kattenberg Verhuizingen. Sinds mei 1984 als verhuizer met een tijdelijk contract en na mijn militaire dienst, 4 november 1985, in een vast dienstverband. Gert Kattenberg zocht iemand naast zich waarmee hij het verhuisbedrijf kon laten groeien. En zo ontstond de nauwe en intensieve samenwerking waarmee we van vijf werknemers in 1984 groeiden naar 60 werknemers in 2021.

Gert deed voornamelijk de verkoop/commerciële en operationele kant en ik deed de “papieren kant” van het bedrijf: administratie, verzekeringen, P&O etc. Beiden verzorgden we de planning en we konden met een vingerknip elkaars werk overnemen. We begrepen elkaar en onze klanten door en door.
Eén van de dingen waar ik enorm van genoot in mijn werkzaamheden, in de jaren 90 en begin 2000 was de verkoop: het bezoeken van particuliere klanten en ze proberen te overtuigen van het feit dat wij hun wensen konden invullen. Door de groei van het bedrijf werden de administratieve taken steeds meer een Fulltime baan.

Hoe ben je in de branche verzeild geraakt?
Toen ik van de HAVO kwam, ben in naar de HEAO in Zwolle gegaan. Die overgang was echter voor mij (te) groot en ik heb super veel respect voor iedereen die vanaf HAVO de HEAO succesvol heeft doorlopen. Voor mij was een tussenstap via VWO of MEAO beter geweest. Maar dat is achteraf… Na mijn eerste jaar besloot ik te stoppen en wilde ik goed nadenken over mijn toekomst. Het eerste wat ik deed was een brief naar Kerkrade sturen om mijn uitstel voor militaire dienst in te trekken, want studenten kregen tot eind van hun studie uitstel. Eerst militaire dienst en dan MEAO of iets dergelijks. Echter, de oproep voor militaire dienst bleef uit en duurde maand, na maand zonder dat er een bericht vanuit Defensie kwam. Thuiszitten was geen optie en na 7 maanden vakkenvullen bij Albert Hein werd het tijd voor wat anders. Toen opperde iemand dat het wellicht iets was om bij Kattenberg te gaan verhuizen en na enige aarzeling belde ik aan bij mevrouw Kattenberg om te vragen of Gertie ook thuis was. “Gért is er niet” gaf ze aan en ik voelde een slechte start. Iedereen zei toch altijd Gertie maar dat was schijnbaar niet de naam waarmee zij haar man riep om aan te geven dat het eten op tafel stond….

Mei 1984 was het een feit: een tijdelijke baan bij Kattenberg en dat nog geen 100 meter van mijn ouderlijk huis. De eerste dag was een verhuizing van Den Haag naar Nunspeet en eindigde in netto 16,5 uur. Een betere kennismaking met het verhuisvak kun je je niet wensen: niet praten maar poetsen.

Gert en ik konden het goed samen vinden en al snel werd ik gevraagd om te helpen op kantoor. Na enige tijd vroeg Gert of ik al plannen had voor na diensttijd want, zo gaf hij aan, ik zou graag iemand als jij naast me willen hebben waarmee ik samen leiding kan geven aan mijn bedrijf. En dat was het begin van de 37 jaar die daarop volgden. Vooral de eerste jaren waren we altijd samen: we gingen samen naar Savam congressen, samen naar TLN bijeenkomsten, samen naar TVM Ledendagen, bezochten samen klanten voor taxaties zodat ik dat kon leren etc. En dat alles bracht steeds meer passie en liefde voor het familiebedrijf en onze verhuisbranche, ik voelde me heel snel familie!

In al die jaren heb ik me hard gemaakt voor kwaliteit. Tegelijk moet je dan de vraag stellen: wat is kwaliteit? Kwaliteit leveren is dat je product of dienst voldoet aan de verwachtingen van de klant. Daarom is kwaliteit niet dat je bij een klant aangeeft hoe goed jouw bedrijf is maar kwaliteit begint met het luisteren naar de wensen van de klant. Immers als je hun wensen niet kent kun je daar ook niet aan voldoen. En dan wil ik nog een stap verder gaan want het is juíst de uitdaging om niet te voldoen aan de verwachting van de klant maar die ruimschoots te overtreffen. Als ik één van onze laatste reviews lees “Ben al meerdere keren verhuisd, deze verhuizing ging het soepelst, vooral dankzij de vriendelijke en deskundige medewerkers van Kattenberg”, dan word ik daar bijzonder blij van. Dat spreekt een stuk waardering uit en daar doen we het voor. Een klant moet niet tevreden zijn maar enthousiast! Want alleen dan worden ze ook ambassadeur van jouw bedrijf.

Ups and downs
Enkele hoogtepunten in die 37 jaar zijn o.a. het feit dat bij ons 100 jarig bestaan onze Vorstin haar respect, waardering en vertrouwen uitsprak hetgeen werd bekroond met het predicaat “Bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier”. Ook de TLN Ondernemersprijs 2017 was een grote waardering en de ISO trajecten die we doorlopen hebben en met name de pilot voor het Multisite Management Systeem van Mondial Movers. En onlangs de nieuwe opslagloods met kraanbaan, die volledig geautomatiseerd is naar onze wensen. Een regionaal klasse werk!

 

Hofleverancier logo

Dieptepunten waren er helaas ook. Het verlies van vier collega’s is ingrijpend temeer de twee  (bedrijfs)ongevallen in 1994 en 2001 waarbij een 19 jarige en 18 jarige collega om het leven kwamen. Dat zijn dingen die je nooit meer loslaten.

Werkzaamheden
Op dit moment ben ik verantwoordelijk voor de administratie, verzekeringen, KVGM, P&O en een deel facilitair en commercieel (reclame/drukwerk). Omdat je zo’n beetje alles hebt gedaan ben ik ook nog steeds genegen om een dweil door de gang te halen, als die vies is of bij te springen op de verhuiswagen. Helaas vragen “mijn taken” meer dan genoeg aandacht en lukt dat niet meer. Maar hieruit kun je opmaken dat ik alles leuk vind en bereid ben om alles te doen. Een sleutelwoord is dan ook dat je in een bedrijf moet samenwerken maar ook samen moet werken: niemand is groter dan het bedrijf. Er zijn nog steeds collega’s die bewust of onbewust, zich alleen maar met hun “eigen werk” wil bezig houden. Dat blijft voor mij onbegrijpelijk als je zelf privé alles aan de kant hebt geschoven om voor hen een baan te creëren…

Het is altijd lastig om iets over jezelf te zeggen, of het nu positief of negatief is. Als je dan toch iets over jezelf moet schrijven dan ben ik iemand die staat voor “een man een man, een woord een woord”. Ik hou van eerlijk, rechtvaardig en betrouwbaar of misschien moet ik wel zeggen dat ik daar voor sta. Wellicht het in praktijk brengen van wat je drijft en het staat niet voor niks onder ons bedrijfslogo. Daarnaast ben ik een pietje precies oftewel punctueel. Daar wil ik gelijk aan toevoegen dat een sterk punt ook een valkuil kan zijn. Als je altijd alles heel punctueel en goed wil doen, kost dat wellicht meer tijd dan in sommige gevallen nodig is. Een tweede punt dat ik eraan wil toevoegen is dat punctueel werken niet inhoudt dat je altijd zonder fouten werkt. Gelukkig ben ik ook iemand die bereid is met compromissen te werken en ook wil leren van anderen. Ik heb de wijsheid niet in pacht.

Veranderingen
In al die jaren in de verhuisbranche zie je zeker veranderingen. Waar je in de jaren 80 van de vorige eeuw nog met dozen naar de klant ging, omdat ze werkten bij Onderwijs, Defensie, Justitie of een andere overheidsinstantie, de SAVAM  tarieven stonden voor een goed tarief en BCR deed z’n best om er nog een paar centen af te krijgen. De taxatie was altijd gelijk een boeking. Langzaam aan kwamen de tenders vanuit de Overheid en daarmee de samenwerkingsverbanden. En jarenlang ging het allemaal voor de wind, kijk maar naar de periode 1990 tot 2010 en toen kwam de crisis om de hoek kijken. Het mooie is dat juist in die jaren wij ook groeiden als verhuisbedrijf. Door de juiste visie en verkoop ambitie maar vooral ook door dicht bij jezelf te blijven en geen vreemde dingen te gaan doen.

Veranderingen zijn ook afgelopen periode duidelijk zichtbaar want het verhuizen van kantoren was in onze regio al geen dagelijkse kost maar zeker met de huidige thuiswerk situatie zie je dat zaken en werkzaamheden anders worden. Inspringen op veranderingen is goed en noodzakelijk maar als de slager zijn best gaat doen om er brood bij te verkopen, dan doe je in mijn beleving iets niet goed.

Naast de wereld waar we middenin zitten en de veranderingen zien, is er natuurlijk ook de verandering van papier naar digitaal. Een gedreven ambachtsman lijkt plaats te moeten maken voor een data analist. Is dat verkeerd? Nee, zolang je de passie voor het vak niet verliest en de data gegevens gebruikt om personeel en klanten beter van te maken, is er sprake van een win-win situatie. En uiteraard moet de onderneming er wel bij varen want zonder winst is er geen toekomstbestendig bedrijf.

Op dit moment wordt er hard gewerkt aan de uitbreiding van onze nieuwbouw met fase 2. De container terminal staat en wordt gebruikt. Nu moeten de kantoren met het  (keuken) logistieke deel nog over naar een nieuw pand, die wordt aangebouwd aan de opslagloods. Het logistieke deel wordt even tussen neus en lippen door vermeld en daar zal ik in dit artikel niet verder over uitweiden want dan wordt het veel te lang. De meesten weten dat Mondial Kattenberg Verhuizingen ook transport van bouwmaterialen (auto-kraan en auto’s met meeneemheftruck) maar ook keuken-meubellogistiek verzorgt.

Waar sta je over vijf jaar?
Over een jaar of vijf ga ik nadenken over mijn (vroeg) pensioen. Dan denk je wellicht dat er geen ambities meer zijn. Integendeel! Ik zie er naar uit dat we onze nieuwe kantoren met de logistieke hal in gebruik nemen. Alles op één locatie of, …. zijn we voor die tijd al uit ons nieuwe jasje gegroeid?

In 2020 is Mondial Kattenberg Verhuizingen overgegaan van Gert Kattenberg naar zoon Henk Kattenberg. Ik hoop ook Henk van dienst te zijn: me ook voor hem meer dan 100% inzetten.

Het is ook mijn wens dat ik me kan inzetten voor bestaand en nieuw personeel om kwaliteit, milieu en ISO in het DNA te krijgen. Jonge gasten enthousiast maken voor de wondere wereld die verhuizen heet! Mijn geliefde bedrijf op een steeds hoger niveau krijgen waarbij onze klanten terug kijken op hun verhuisdag waarbij ze volledig ontzorgd werden door de verhuizers van Mondial Kattenberg Verhuizingen en dat met enthousiasme delen met hun collega’s, familie en vrienden.