bovenloopkraan

Wat er gebeurt zodra de verhuiswagen vertrekt

4 maart 2021

Heb je je ooit afgevraagd wat er precies gebeurt met de opslagcontainer zodra de verhuisploeg vertrokken is met alle inboedel? Wachten hoeft niet meer, want het antwoord vind je hier! Alle opslagcontainers van Mondial Kattenberg Verhuizingen worden opgeslagen in onze opslagloods. Daar plukt een grote bovenloopkraan de containers zo van de vrachtwagen en parkeert ze op een slimme plek ergens tussen een kleine 400 andere.

Inboedelopslag. Een uitkomst voor mensen wiens nieuwe huis nog niet klaar is, of voor mensen die thuis gaan verbouwen en de meubels dan niet kwijt kunnen. Op verzoek komt een van onze verhuiswagens met een opslagcontainer op zijn rug voorrijden en laadt de verhuisploeg alle meubels in. Na het uitzwaaien van de ploeg is het werk voor de verhuisklanten gedaan. Maar wij gaan dan nog even door!

Op naar de opslagloods

Nadat de verhuisploeg de deuren van de opslagcontainer vergrendelt, zetten ze koers naar onze opslagloods. In deze loods van 2.300 m2 is plek voor ruim 300 20 opslagcontainers. Die opslagcontainers zijn omgebouwde zeecontainers, waarin ongeveer 30m3 verhuisgoed past. De containers zijn voorzien van houten platen om vocht uit de huisraad op te vangen en heeft tien ventilatieroosters. En al onze opslagcontainers wacht een warm welkom, door de vloerverwarming die voor een contante temperatuur van 17 °C.

In z’n achteruit onder de kraan

Eenmaal aangekomen bij de loods, parkeert de chauffeur de verhuiswagen achterwaarts binnen. Daar zet hij de wagen netjes tussen de lijntjes, zodat hij zeker weet dat hij er met de bovenloopkraan bij kan komen. Als eerste draait de ploeg de twistlocks los. Dat zijn een soort sloten op alle vier de hoeken van een container, waarmee de container vastzit aan de vrachtwagen.

Slim systeem

Is de container los? Dan roepen we de kraan! De chauffeur voert wat gegevens in zodat we weten welke containers we in huis hebben en natuurlijk wat er in elke container zit. We geven ook aan op welke datum we de container in de loods zetten en wanneer we verwachten of weten dat de container weer wordt opgehaald. En die laatste datum is belangrijk.

De kraan gebruikt die datum namelijk om te bepalen waar de container in de loods moet komen te staan. Opslagcontainers die heel lang bij ons blijven logeren, krijgen een plekje achterin de loods. De exemplaren die maar kort in opslag staan, worden voorin de loods geparkeerd. En dat is handig, want dan hoeft de kraan niet alle containers aan de kant te zetten om de juiste te vinden.

Kraan met spierballen

Als alle gegevens zijn ingevoerd, weet de kraan dat ie aan het werk moet. Hij gaat dan automatisch naar het laad-/losgebied waar de verhuiswagen tussen de lijntjes staat geparkeerd. De chauffeur, of iemand anders van de verhuisploeg, roept de kraan met de afstandsbediening naar beneden en mikt de evenaar precies bovenop de container. De evenaar is het stuk van de kraan waar de container aan vastzit. Als die veilig is geland, grijpt de evenaar de container vast met pinnen en tilt die de container zo op! In totaal kan de bovenloopkraan zo’n 12,5 ton tillen. Dat is ongeveer net zo veel als ruim tien personenauto’s!

’s Nachts opslagcontainers in- en uitvoeren

Zodra de container veilig in de kraan hangt, zet de kraan de container in het in- en uitvoergebied. Dat is een plek in de loods waar de containers tijdelijk worden geparkeerd. ’s Nachts zet de kraan alle containers voor de volgende dag klaar in het uitvoergebied. Dan kunnen de ploegen die ’s morgensvroeg komen ophalen om de spullen weer veilig terug te brengen bij onze verhuisklanten!